Skip to Content
Syklistenes Landsforening kommenterer statsbudsjett 2024

«Ikke en satsing på økt sykling»

I dag, 6. oktober, la regjeringen fram forslag til statsbudsjett for 2024. Syklistenes Landsforening hadde store forventninger til regjeringen og samferdselsminister Jon Ivar Nygårds satsing på sykkel som et miljøvennlig transportmiddel i byer og tettsteder. Men nye midler til sykkeltilrettelegging glimrer med sitt fravær.

Lekkasjer statsbudsjett
Statsbudsjettet 2024
Syklistforeningen mener vi er langt unna å nå de nasjonale sykkelandelsmålene med årets budsjett.

– Budsjettforslaget viser at regjeringen ikke har tatt inn over seg hvilken rolle sykling spiller i utslippsreduksjon, besparelser på veiutbygging, støyreduksjon og folkehelse, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.  

Regjeringen foreslår at samferdselsbudsjettet vokser til totalt 91 milliarder kroner, hvorav omtrent halvparten går til veg. Men ingen større midler er øremerket gående og syklende, og det er neppe mer enn maksimalt noen prosent som går tilrettelegging for slik aktiv transport. 

Fjerning av moms 

Syklistenes Landsforening jobber for at skattepolitikken skal stimulere til økt sykling. 

– Vi hadde ønsket at regjeringen ville fjerne moms på sykler, deler og reparasjon. El-sykler og el- lastesykler har bidratt til at langt flere ser sykkel som et alternativ til bil. El-sykler kan for mange være dyrt, og en momsreduksjon vil øke andelen som bruker sykkel i hverdagen, sier Eline Oftedal.  

Trygge skoleveier og nærmiljøer 

Tilskuddsordningen Trygge skoleveier og nærmiljøer har som formål å bedre trafikksikkerheten for barn og unge gjennom å stimulere til lokalt arbeid for tryggere skoleveier og nærmiljøer. Syklistenes Landsforening jobber for at denne søknadsbaserte ordningen styrkes betraktelig. 

– Vi er veldig skuffet over at regjeringen ikke øker tilskuddordningen til tryggere skoleveier og nærmiljøer. Det er bare foreslått 23,6 millioner, mens søknader fra kommunene har enkelte år vært det tidoble. Barn og unges oppvekstmiljø og mulighet til å kunne bevege seg fritt, uten at foreldre må kjøre dem, er viktig, sier fagsjef i Syklistenes Landsforening, Emil Rensvala. 

Noen lysglimter  

På den positive siden fortsetter regjeringen å satse på byvekstavtaler, etter ønske fra Syklistenes Landsforening. Det er i byer og bynære områder potensialet for å øke sykkelandelen er størst.  

Syklistenes Landsforening har også fått gjennomslag for at Statens vegvesen skal vurdere endringer i regelverk og håndbøker.  

Foreningen får også innvilget noen økte midler i statsstøtte, for sitt viktige arbeid med økt måloppnåelse i samferdselspolitikken.

Veien videre 

I de kommende ukene skal foreningen delta på høringer i stortinget. 

– Alt i alt har regjeringen ikke tatt ut potensialet for miljøgevinster, helsegevinster og besparelser i statsbudsjettet ved at flere sykler. Nå satser vi på at opposisjonen på Stortinget blir med å løfte regjeringen inn i framtidens mobilitetsløsninger, avslutter Eline Oftedal.  

Kontakt 

Eline Oftedal
Generalsekretær
+47 922 06 954
eline@syklistforeningen.no  

Emil Rensvala
Fagsjef
+47 412 13 484
emil@syklistforeningen.no  

Annonse
Back to top
Verified by MonsterInsights