Olav Fjeld Kraugerud og Ola Bustad sykler NRKs rullende studio for å lage sykkelsommer på statskanalen.
Olav Fjeld Kraugerud (t.v) og Ola Bustad fra Syklistenes Landsforening er med og sykler NRKs TV-produksjon denne sommeren.

– Vi er med i NRKs produksjonsteam i sommer for å lage sykkel-TV fra ulike steder i Norge. Våre medlemmer og andre vil kunne møte oss langs sykkelruta, noen kan sågar tråkke seg med i sykkeltoget der det er tilrettelagt for det. Vi gleder oss til dette, sier Ola Bustad, som er Syklistenes Landsforenings første teamtråkker ut.

NRK vil sende sommer-TV minutt for minutt fra noen av Norges naturperler, produsert fra et rullende pedaldrevet studio. Først ut er Helgelandskysten fra Brønnøysund til Nesna 5-9. juli. Deretter følger Møre og Romsdal fra Bremsnes til Urke. Den siste uken går turen fra Elvesæter til Aulestad i Innlandet.

Ikke medlem enda?
Bli medlem – klikk her

Sykkel og TV-produksjon går hånd i hånd

NRKs sykkelsommer foregår på elsykkel. Regi-sykkelen har fått dispensasjon til oppgradering til 1000 watt. Totalvekten på regi-sykkelen er nå over 200 kg. Den har seks hjul, er over tre meter lang og inneholder alt som trengs for god regi.

Sykkelen har, helt fra starten av minutt for minutt-sendingene, vært på idé-blokka til produsent Thomas Hellum. Inntil i år har den reisende sendingen foregått med motordrevet kjøretøy til lands og til vanns. Unntaket er 2018, da Lars Monsen minutt for minutt guidet følget med turstøvlene på. Alt nødvendig filmutstyr og tekniske duppeditter, ga en tung bør og store utfordringer for filmteknikerne i fjellheimen.

– Alt må være solid og tåle uforutsette påkjenninger, samtidig er det viktig at utstyret har på lav vekt, sier Sindre Skrede som er journalist, fotograf og researcher i NRK. Han har jobbet på ulike sommerproduksjoner i storkanalen. Sammen med teknisk leder Trygve Dahl, har Skrede holdt i den tekniske utviklingen som startet i 2020.

Olav styrer kameramann.
Olav tester ut sykling med kameramann.

Følg oss for oppdateringer

Sykkel er definitivt et godt fremkomstmiddel for lange turer. Med bagasjen på hjul blir det enklere å få med det som trengs for gode turopplevelser. Det er plass til store mengder kamerautstyr som vil resultere i optimale TV-bilder. Fordelen med sykkel kontra tur er at det blir en mindre slitsom tur for produksjonsteamet. Syklistenes Landsforening er forespurt om å donere pedalkraft. Olav Fjeld Kraugerud og Ola Bustad tråkker til, og får gleden av å være med dette enorme produksjonsteamet i to uker.

Følg med, sendingene sendes på NRK1 og i NRK TV. Og ikke minst kan dere følge oss i sosiale mediekanaler for oppdateringer og behind-the-scenes innslag. Våre kanaler blir spekket av spektakulære sykkelopplevelser og sykkelglede. Og hvem vet, kanskje dukker en kjendis eller to opp også?

Her er sykkelruta:

Uke 27, Nordland