Mer ekstremvær påvirker også syklister
Sykling i Oslo i regn
Sykkel i ekstremt regnvær

Vann i vegbanen

Mye vann i veibanen kan skjule hindringer og skape utfordrende situasjoner spesielt når det er styrtregn. Når mange sykkelulykker er eneulykker, forårsaket av høye fortauskanter og annet, er dette noe vi vet at mange syklister kan rammes av.

– Risikoen er at sølepytter og vannoppsamlinger kan skjule hindringer. Fortauskanter, veihull og løse hindringer som pinner og steiner kan også forårsake farlige situasjoner som du som syklist i styrtregn må være klar over, sier generalsekretæren i Syklistenes Landsforening, Eline Oftedal.

Bilister bør tenke på vannsprøyt når de kjører gjennom vanndammer. Den treffer de som går og sykler. Er det mye vann og litt høy fart er det mye kraft vannsprøyten.

Er du ikke medlem i Syklistenes Landsforening enda?
Klikk her for å melde deg opp.

Synlighet

Om det regner mye, er det vanskeligere for andre trafikanter å se deg i styrtregnet. Ta derfor ekstra hensyn, bruk gjerne lys selv om det i utgangspunktet er dagslys der du sykler.

Elsykkel

Et skiftende norsk sommervær kan påvirke rekkevidden som produsentene oppgir for elsykkel, viser ulike tester.

– Om du har elsykkel, er det lurt å ha batteriet full-ladet på morgenen. Om du må ta omveier eller annet, er du tryggere på at det holder hele veien dit du skal, sier Oftedal.

Sykling er fleksibelt

Men om man tar forhåndsregler, er sykling ofte noe som fungerer uansett om resten av trafikken er rammet av forstyrrelser. Sykkel gir deg gode sjanser for å komme dit du skal, når du skal. Med denne temperaturen er det mye som blir vått, men det er ikke så kaldt.

– Vi ser at der togene og annen infrastruktur må stenges på grunn av uvær, så greier ofte syklistene å komme seg frem likevel da sykling gir en unik fleksibilitet, sier Oftedal.

Er du rusten på trafikkreglene for syklister? Ta en titt her om du vil friske opp hukommelsen.

Eline Oftedal oppfordrer syklister i styrtregn til å ta forhåndsregler
Generalsekretær Eline Oftedal, Syklistenes Landsforening
Generalsekretær Eline Oftedal oppfordrer syklister i styrtregn til å ta forhåndsregler