Sykkelservice i Nydalen i Oslo

Det er servicegruppen i bydel Nordre Aker som gjennomfører gratis sykkelservice nå i oktober og november for beboere i bydelen. Det var i 2020 de startet med tilbudet, da pandemien ga begrensninger på folks reisevaner. Oslo kommune prioriterte en omfattende sykkelsatsning, der servicetilbudet var en viktig brikke -som også viste seg å bli svært populært.

– I løpet av ett år er vi oppe i service på et par hundre sykler. Her får de hjelp med alt fra å bytte bremser, gir, vaiere, og dekk, blant annet. Folk er glad i sykler, men vi merker at det er litt lite kompetanse blant sykkeleiere, sier Øyvind Weraas, som jobber med sykkelservice i Nydalen.

De ønsker at Oslo kommune skal satse videre på sykkel. Selv om mye allerede har skjedd i Oslo, er det rom for forbedring flere steder. Og de råder alle som er usikre på vedlikehold og sykling i vinterhalvåret til å ta kontakt med noen som kan det. Det er ofte mindre som skal til enn man tror.

FORNØYD KUNDE: Silje Lesjø får service på sykkelen sin, og en gratis lykt

– Det beste med å sykle er nok treningsbiten. Det at man både for mosjon og at man kommer seg raskt på jobb på en og samme tid. Man slår altså to fluer i en smekk, og det er ofte til og med raskere enn buss også, sier Silje Lesjø, en av de som benyttet seg av servicetilbudet på Nydalen. Gratis lykt fikk hun også, noe som er viktig nå som det begynner å bli mørkt ute.

God investering for økt sykkelglede

Det er en god investering å sørge for at sykkelen er i stand til å benyttes på høsten og utover i vintermånedene. Derfor har Syklistenes Landsforening Synlig Syklist-kampanje, med både utdeling av lykter men også sykkelreparasjon med gir og bremsejusteringer.

– En sykkel som er i god teknisk stand gjør det lettere og morsommere å sykle. Da sykler man mer, og det igjen gir bedre sykkelferdigheter, som igjen gjør dem til sikrere syklister som lettere kan fokusere på trafikkbildet rundt seg. Sykkellyktene bidrar til at man ser godt og blir sett i mørket. Ikke bare bedrer det trafikksikkerheten, men legger også til rette for at mange skal kunne sykle hele året, sier prosjektleder for Synlig syklist-kampanjen Olav Fjeld Kraugerud i Syklistenes Landsforening.

FAKTA OM SYNLIG SYKLIST

• Syklistenes Landsforening gjennomfører hver høst Synlig syklist, som er vår se-og-bli-sett-høstkampanje.
  • Målet er å øke folks bevissthet om å se og bli sett for alle som ferdes i trafikken.
  • Synlig syklist-kampanjen inngår som ett tiltakene i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg.
  • Synlig syklist gjennomføres i en rekke kommuner i hele landet i løpet av september og oktobe