Mange fryser spesielt på henda når de vintersykler. Her er tipsene for å unngå det. Foto: Eli Pluma
  • Unngå tette hansker: Hvis hanskene dine er for store eller for små, fryser du raskt. Finner du din hanskestørrelse finner du også hanskene som har plass til akkurat den luftmengden som hendene dine kan varme opp inne i hansken. Det må være luft rundt fingrene, for luft gir varme.
  • Velg hansker i flere lag: jo tykkere hansker, jo varmere blir hendene – det sier seg selv. Hvis du vil være sikker på å ikke fryse, bør du velge hansker med minst to lag. Det er luften mellom de to lagene som tilfører ekstra varme.
  • Ull inni isolerer og varmer: Ull både varmer og isolerer hvis hanskene dine blir våte. Hvis du allerede har et par favoritthansker, uten ullfôr, kan du kjøpe en tynn, innerhanske i ull til å ha inni votten.
  • Votter er varmere enn hansker: Når du bruker votter, varmer fingrene hverandre. Votter er derfor mye varmere enn fingerhansker, som i stedet fordeler varmen i hvert rom. Riktignok er det ikke alle girskiftere som egner seg for votter, men da er en trefingerhanske en god løsning.
  • Bruk bena og få varme hender: Når fingrene fryser, er det bare å tråkke i pedalene! Når musklene dine jobber, produserer kroppen din varme – og når du produserer mer varme enn kroppen trenger for å varme de sentrale delene, sender den varmen ut til de ytre delene.

Er du ikke medlem i Syklistenes Landsforening enda? Meld deg opp i dag

Ønsker du tips til hvordan få kontroll på sykkelen på glatt føre? Vår danske søsterorganisasjon har delt tips til hvordan du sykler på glatt føre her (på dansk):