Styret i Syklistforeningen begrunner utnevnelsen med at:

“Torstein Bremset har gjort betydende innsatser for å fremme trygg, effektiv og god sykling i Norge. Rollen som syklistenes forkjemper har han tatt på stort alvor når han under et tiår som ansatt i Vegdirektoratet og Statens vegvesen arbeidet for å bedre tilrettelegging og regelverk.

At utviklingen har gått i riktig retning er tydelig i norske byer. Med Sykkelbynettverket og Bylunsj har han tilsett at fagkunnskapen når ut i landet, og med studiereiser har han tatt nordmennene ut i Europa for å lære av andre.

Torstein er kunnskapsrik, karismatisk og en eksemplarisk formidler. Han har i rollen som lokallagsleder for Syklistforeningen i Oslo vært vital i hovedstadens transformasjon da han bidro til å etablere Sykkelprosjektet. Den tidligere lille etaten har nå blitt en stor, etablert og integrert del av Bymiljøetaten. Med sin generøsitet, vennlighet og åpenhet er han et forbilledlig ansikt utad for Syklistforeningen. For sine viktige innsats i å fremme økt sunn og bærekraftig transport tildeles Torstein Bremset æresmedlemskap i Syklistforeningen.”

Torsten Bremset mottar Syklistforeningens ærespris. Her avbildet med generalsekretær Eline Oftedal.