Sykkelby-ambisjoner:

Trondheim: Norges nye sykkelhovedstad?

Trondheim tråkker til for å bli Norges nye sykkelhovedstad! Sammen med lokallaget vårt møtte vi det nye bystyret i byen. De avslører at i dialog med brukerorganisasjonene har de tydelige ambisjoner og konkrete planer om å sikre en levende by og øke sykkelandelen i hele kommunen.

Mange mennesker, med mange gode innspill og mye vilje for god sykkeltilrettelegging på møtet mellom politisk ledelse i Trondheim og Syklistenes landsforening. Fra venstre Tore Dyrendahl (MdG), Olav Fjeld Kraugerud (Syklistenes landsforening, nasjonalt), Line Ingebrigtsen Fjørstad (MdG), Trond Åm (Venstre), Nora Stein Baustad (Sp), Kent Ranum (Ordfører, Høyre), Jarvis Susłowicz (Syklistenes landsforening lokallag Trondheim), Evelyn Gildemyn (Syklistenes landsforening, lokallag Trondheim) og Emil Rensvala (Syklistenes landsforening, nasjonalt). Christianne Bauck-Larssen (Høyre) var med på møtet, men ikke tilstede da bildet ble tatt.

Fra før er det mye god tilrettelegging for sykling Trondheim. Sykkelandelen på om lag 9 prosent i 2022, ifølge Den nasjonale reisevaneundersøkelsen av Statens vegvesen, Miljøpakken Trondheim, er fortsatt under målet til både Trondheim kommune og det Stortinget har vedtatt. Målet i Nasjonal Transportplan er 20 prosent sykkel og gange i byer. Trondheim har satt sin ambisjon som 15 prosent innen 2025.

Syklistenes landsforening tar det som et godt tegn at de politiske partiene som fikk flertall i kommunestyret 2023 raskt prioriterte å møte Syklistenes Landsforening. I oktober 2023 møtte lokallag i Trondheim og sekretariatet til Syklistenes landsforening det nye bystyret for å diskutere hvordan kommunen kan jobbe for å oppnå sykkelmålene, slik at til det gir best mulig gevinst for innbyggernes folkehelse, miljø og byliv.

Lokallagets leder Evelyn Gildemyn mener at posisjonspartiene viser positive signaler.

– Vi i lokallaget er en konstruktiv stemme der vi tar opp problemer som oppstår og ser etter løsninger som fungerer i praksis. Det er derfor viktig med en god dialog mellom brukerne, planleggerne og beslutningstakerne.