Les rapporten vår og bruk stemmeretten din - for å bidra til bedre sykkelforhold der du bor!

Som i tidligere år hjelper vi våre lokale medlemmer og andre syklister fra Lillestrøm og omegn til å ta “gode veivalg” ved lokalvalget 2023. SLF Lillestrøm og omegn har analysert sykkelpolitikken i partiprogram til alle 16 partier som stiller til valg i Lillestrøm kommune. Rapporten Velg sykkel! gir et tydelig bilde og kan lastes ned fra vår nettside www.slfloo.com/arkiv/rapporter/

I vår undersøkelse av alle partiprogram har vi rett og slett listet opp alle begrep som sykkel og sykling og presenterer disse i korte sykkel-sammendrag av det enkelte partiets program. Men i rapporten beskriver vi også våre «erfaringer» fra fem “politiske sykkelturer” i august 2023 – der alle lokale partier/ politikere fra Lillestrøm kommune var invitert til å bli med.

Hvis du vil vite hvilke 3-4 partier som virkelig beskriver detaljerte mål for sin sykkelpolitikk i programmet sitt, og hvilket parti som ble med oss på tur (ja, riktig det var bare ett av 16 partier som tok seg tid til dialog på to hjul med engasjerte og nysgjerrige syklister fra vårt lokallag), og hva vi snakket om med disse politikere, så finner du svaret i rapporten.

I tillegg inneholder rapporten “Velg sykkel!”  en enkel analyse av “lokale resultater” fra den landsomfattende spørreundersøkelsen som sekretariatet i Syklistforeningen har gjennomført sommeren 2023. Alle de 16 partier som stiller til valg i Lillestrøm kommune ble i denne lokalvalgsundersøkelsen bedt om å besvare 11 konkrete ja/nei-spørsmål om ulike sykkeltema. Antall ja-svar indikerer hvilke partier som ønsker å engasjere seg mest for bedre sykkelforhold i neste valgperiode i Lillestrøm kommune. Tre partier svarte ja på så godt som alle spørsmål, mens ett parti svarte nei på alle spørsmål… Les rapporten vår for å få finne ut hvilke partier som ønsker å gjøre mest, mindre eller ingenting for bedre sykkelforhold i Lillestrøm og omegn de neste fire år!

I rapporten vår ser du også at sykkeltema som sammenhengende sykkelveinett, økt sykkelandel og sykkeltiltak for barn får mest oppmerksomhet av våre lokale politikere i Lillestrøm kommune. Vårt lokallag skal følge med  om dette også vil resultere i konkrete politiske beslutninger i kommunestyret i Lillestrøm kommune.

Godt valg!