Call for abstracts

Bidra med din kunnskap på Sykkelkonferansen 2024

Programkomitéen er nå i arbeid med å vurdere de over 80 forslag til presentasjoner og sesjoner som ble sendt inn før fristen 2. februar 2024. Du kan vente tilbakemelding om ditt forslag har blitt valgt eller ikke i perioden mars-april.

Del dine erfaringer med andre i fagmiljøet. Foto: Aron Sandell/Syklistforeningen

Har du gode tiltak eller forskning som kan presenteres? Programkomitéen ønsker gode forslag til presentasjoner og sesjoner slik at vi kan sette sammen et spennende program.

Temaer

Konferansen har et bredt nedslagsfelt. Deltakerne ønsker inspirasjon og konkrete råd for hvordan de kan arbeide for å fremme bærekraft og folkehelse ved at flere velger å bruke sykkelen i hverdagen. Innlegg må gjerne baseres på vellykkede eksempler og forbildeprosjekter, men det kan også handle om tiltak som ikke har fungert. Det er ønskelig med eksempler fra byer, tettsteder og distriktsområder.

Vi vil oppfordre foredragsholdere til å levere forslag på følgende temaer (uten at det er begrenset til disse):

By- og tettstedsutvikling

• Eksempler på arkitektur, byrom og stedsutvikling der attraktivitet og god tilrettelegging for gående og syklende kombineres
  • Sykkelvennlige bygg
  • Sykkelens rolle for sosial bærekraft
  • Arealplanlegging og kommuneplaner

Helse, miljø og økonomi

• Hvordan aktiv transport bidrar til bedre folkehelse, miljø og samfunnsøkonomi
  • Næringsliv i byer og tettsteder: hvordan kan sentrumshandelen dra nytte av bedre tilrettelegging for gående og syklende?

Tilrettelegging

• Gode og dårlige eksempler på utforming av sykkelinfrastruktur
  • Enkle grep: hvordan kan man bruke tiltak som er små, billige og raske å gjennomføre?
  • Landskapsarkitektur for attraktive og miljøvennlige omgivelser ved sykkeltraséer
  • Behov for utvikling av standarder, normaler og lovverk
  • Trafikksikkerhet
  • Drift og vedlikehold

• «Syklisten»: hvem er hen, og hvordan øke syklingen i «nye» grupper?
  • 1-100 år: gode eksempler på å fremme barn og eldre sin mobilitet
  • Brukerbehov ved forskjellige typer av reiser (barnehagelevering, jobbreiser, fritidsreiser, osv.)
  • Samarbeid mellom offentlig sektor og frivilligorganisasjoner

Mobilitet

• Delt mikromobilitet, kollektivtransport og MaaS
  • Bymiljølogistikk: når og hvordan kan sykler erstatte lastebiler?
  • Tilskuddsordninger, atferdskampanjer og incentivordninger
  • Ansattinvolvering og sykkelvennlige arbeidsplasser
  • Tjenester, tilbud og teknologi som gjør sunn og bærekraftig transport tilgjengelig for flere
  • Data og kart

Politikk og prosess

• Strategier, mål og planer: hva kan de inneholde, og hva er viktig for å lykkes?
  • Hvordan håndtere opinionen ved bilbegrensende tiltak?
  • Prosesser: samarbeid, samskaping og innbyggerdialoger for økt aksept og innovasjon
  • Bypakker og byvekstavtaler

Sesjonsformater

Utvalgte presentasjonsforslag vil grupperes tematisk i parallelle sesjoner. De fleste parallellsesjoner vil være rundt 75 minutter lange og i følgende format:

1. Presentasjonssesjon. En «tradisjonell» sesjon med typisk rundt 3-5 foredrag på 10-15 minutter og en avsluttende felles diskusjon.
  2. Verksted (workshop). Et interaktivt format hvor deltakerne samarbeider for å finne løsninger på utfordringer.
  3. Rundebordsamtale. Et diskusjonsforum, hvor deltakere i mindre grupper går i dybden på en tematikk eller deler erfaringer.
  4. Pecha kucha. En presentasjonsteknikk hvor det brukes 20 lysbilder som hver har 20 sekunder (totalt 6 min. 40 sek. per presentasjon).
  5. Debatt. En debattsesjon starter med noen kontrasterende innlegg, f.eks. for og imot et tiltak, og deretter følger en moderert debatt.
  6. Utendørssesjon. Fysisk aktivitet gjør deg smartere. Ved et gående eller syklende møte gis deltakerne mulighet å diskutere et tema i bevegelse. Det kan også handle om en faglig befaring på Nord-Jæren.
  7. Åpent format. Det vil være mulig å foreslå andre sesjons- og foredragsformer.

Vi ønsker deg varmt velkommen å bruke skjemaet nederst på siden eller denne lenken for å sende inn ditt forslag senest fredag 2. februar!

En workshop er et interaktivt format hvor deltakerne samarbeider for å finne løsninger på utfordringer. Foto: Jason Goodman/Unsplash (beskåret)

Frist

Innsendingsfrist er utsatt én uke – til fredag 2. februar 2024. Bruk skjemaet nederst på siden eller denne lenken.

Veiledning for innsending

• Se på forslagene til temaer og tilse relevansen for konferansen. I skjemaet vil du oppgi hvilket tema som er mest relevant for ditt forslag til presentasjon eller sesjon.
  • Forslag må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke mulig å ha med bilder eller tabeller.
  • Kun én foredragsholdere per forslag vil kunne presentere.
  • Maksimalt antall tegn er 150 for tittel og 2000 for sammendrag.
  • Sammendrag av en presentasjon bør beskrive et tiltak eller prosjekt sin bakgrunn, metode, resultat og konklusjon.
  • Når du foreslår en presentasjon har du mulighet å oppgi ønsket sesjonsformat (f.eks. tradisjonell presentasjon eller pecha kucha).
  • Sammendrag av en sesjon bør beskrive tematikk og overgripende innhold.
  • Hvis du foreslår en sesjon, vil du i tillegg foreslå hvilke som skal delta som foredragsholdere eller arrangører og hvordan sesjonen er planlagt å gjennomføres.
  • I skjemaet vil du bli spurt om å skrive en biografi (maksimalt 750 tegn). Den vil brukes i konferanseprogrammet hvis du blir valgt. Biografien beskriver din faglige bakgrunn, nåværende stilling og interesse for konferansens temaer og formuler i tredje person. For eksempel: “[Fullt navn] arbeider som [stillingstittel] ved [organisasjonsnavn]. Der arbeider hen med […]. Tidligere har [fornavn] blant annet arbeidet med […] ved […]. Hen har en bachelorgrad i […] fra […]. Hen er interessert i [fagområde/utfordring].”
  • Du kan vente tilbakemelding om ditt forslag har blitt valgt eller ikke i perioden mars-april.
Vilkår

Ved å sende inn forslag bekrefter du at du har lest og godkjenner at:

1. programkomitéen beslutter om hvilke forslag som blir med i programmet, og når, hvor, i hvilket format og i hvilken sammenheng presentasjoner og sesjoner vil avholdes.
2. forslagene må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Presentasjoner og sesjoner må gjennomføres på noen av disse språkene. Fordi noen sesjoner på konferansen vil gjennomføres på engelsk, kan arrangørene ved behov betinge inkludering i programmet med at foredrag avholdes på engelsk, selv om det innsendte forslaget er skrevet på annet språk.
3. arrangørene ved behov kan gjennomføre redaksjonelle justeringer i de innsendte tekstene, og foreslå større justeringer i innsendte sesjonsforslag.
4. valgte foredragsholdere og sesjonsarrangører vil få tilsendt en bekreftelse, og at de deretter må bekrefte sin deltakelse og melde seg på konferansen innen gitte tidspunkter for å inkluderes i det endelige programmet.
5. arrangørene ikke vil dekke reise- og oppholdskostnader, men at du som foredragsholdere eller sesjonsarrangør har rett til 25 % rabatt på påmeldingen til konferansen (gjelder ordinær billett og inkluderer ikke sosiale aktiviteter eller sideprogram).
6. en valgt foredragsholder eller sesjonsarrangør må gi snarlig tilbakemelding ved eventuelle forespørsler om kompletterende informasjon eller lignende fra arrangørene.
7. en valgt foredragsholder eller sesjonsarrangør ikke har lov å utse en stedfortreder i tilfelle hen ikke er tilgjengelig. Det er opp til arrangørene å ta en slik beslutning hvis det er aktuelt.
8. valgte foredragsholdere og sesjonsarrangører skal på forespørsel sende inn et profilbilde.
9. valgte forslag, inklusive personlig biografi og profilbilde, kan publiseres på konferansens nettside og annet konferansematerial.
10. foredrag og sesjoner kan tas opp i bilde-, lyd- og videoformat og deles offentlig (med henvising til kilden).
11. utvalgte foredragsholdere og sesjonsarrangører gir arrangørene rett til å dele formidlet informasjon og lysbilder offentlig (med henvising til kilden).
12. utvalgte foredragsholdere og sesjonsarrangører forplikter seg til å bidra til å promotere Den nasjonale sykkelkonferansen 2024.
13. du har lest og godkjenner håndtering av personopplysninger i tråd med personvernerklæringen til Syklistforeningen (https://syklistforeningen.no/personvern/).

Spørsmål?

Vi gleder oss til å lese ditt forslag. Kontakt gjerne oss i programkomitéen hvis du lurer på noe:

Emil Rensvala, Syklistforeningen, komitéleder, emil@syklistforeningen.no 41213484
Helmer Berre, Rogaland fylkeskommune
Siri Jacobsen Sæverud, Rogaland fylkeskommune
Monica Johansen Bikos, Stavanger kommune
Randi Markvardsen, Kolumbus
Christian Kongsgård, Statens vegvesen
Eline Oftedal, Syklistforeningen
Jakob Bernhard, Syklistforeningen

Skjema for innsendning

Bruk skjemaet nedenfor eller denne lenken.

Hold deg oppdatert! Meld deg på nyhetsbrev om den nasjonale sykkelkonferansen.

Les mer på https://syklistforeningen.no/personvern/