Norges største og viktigste møteplass for sunne og bærekraftige samfunn

Dette er den nasjonale sykkelkonferansen

Siden den ble arrangert for første gang i Oslo 1989 har Sykkelkonferansen blitt en etablert faglig og politisk arena innen grønn by- og tettstedsutvikling og aktiv transport.

Konferansen er et sted for nettverking, faglig påfyll og inspirasjon. Foto: Syklistforeningen

Konferansen arrangeres annethvert år og er den største og viktigste møteplassen for alle som jobber med sykkel, samferdsel, folkehelse, bærekraft og by- og tettstedsutvikling som fag- og interessefelt.

Den første sykkelkonferansen ble holdt i Oslo i 1989. Initiativtaker og arrangør var Syklistforeningen. På 90-tallet ble det arrangert nasjonale sykkelkonferanser som Statens vegvesen og Miljøverndepartementet arrangerte sammen med de aktuelle kommunene. Fra og med 2002 har Syklistforeningen vært arrangør.

Med 300+ deltakere er den nasjonale sykkelkonferansen nå landets sentrum for diskusjonene om hvordan forme det sunne og bærekraftige samfunn.

Oversikt over sykkelkonferanser holdt i Norge

1989 Oslo
1992 Sandnes
1992 Tønsberg
1993 Lillehammer
1995 Trondheim
1998 Trondheim (Velo Borealis – internasjonal sykkelkonferanse)
2002 Drammen
2004 Kristiansand
2006 Stavanger
2008 Kongsberg
2010 Bergen
2012 Trondheim
2014 Oslo
2016 Tromsø
2018 Nedre Glomma (Sarpsborg)
2020 Digitalt
2022 Innlandet (Hamar)
2024 Nord-Jæren (Stavanger)

Sykkelkonferansen har blitt den etablerte møteplassen for de som former morgendagens samfunn – med fokus på sunn og bærekraftig transport. Foto: Aron Sandell/Syklistforeningen

Gjennom blant annet nullvekstmålet for personbiltrafikken, folkehelseutfordringer og økt fokus på det gode byliv, fremstår sykkel i alt større grad som en sentral del av løsningen. Nasjonale sykkelkonferansen gir deltakerne faglig påfyll og inspirasjon som vil styrke deres arbeid for å fremme en mer miljøvennlig, helsebringende og effektiv transportmiddelfordeling i norske tettsteder og distrikt.

Det legges opp for at årets konferanse på Nord-Jæren blir den største noensinne, med et inspirerende program over tre dager. Transportplanleggere, beslutningstakere og forskere har alltid vært sentrale deltakergrupper, og folkehelse, miljø og samferdsel viktige tematikker. I 2024 ekspanderer konferansen på bredden i temaer, da vi tar opp temaer som by- og tettstedsutvikling, sykkelvennlig arealplanlegging og hvordan bedrifter bedre kan legge til rette for at ansatte kan bruke aktive jobbreiser.

Enten du er fra offentlig sektor, forskningsinstitutt, frivilligorganisasjon eller privat næringsliv, er konferansen et riktig sted for deg.
Bli med oss i diskusjonen om fremtidens mobilitet den 4.-6. september 2024. Foto: Syklistforeningen

Hold deg oppdatert! Meld deg på nyhetsbrev om den nasjonale sykkelkonferansen.

Les mer på https://syklistforeningen.no/personvern/