Dette er den nasjonale sykkelkonferansen
Siden den ble arrangert for første gang i Oslo 1989 har Sykkelkonferansen blitt en etablert faglig og politisk arena innen grønn by- og tettstedsutvikling og aktiv transport.
Siden den ble arrangert for første gang i Oslo 1989 har Sykkelkonferansen blitt en etablert faglig og politisk arena innen grønn by- og tettstedsutvikling og aktiv transport.
Konferansen arrangeres annethvert år og er den største og viktigste møteplassen for alle som jobber med sykkel, samferdsel, folkehelse, bærekraft og by- og tettstedsutvikling som fag- og interessefelt.
Den første sykkelkonferansen ble holdt i Oslo i 1989. Initiativtaker og arrangør var Syklistforeningen. På 90-tallet ble det arrangert nasjonale sykkelkonferanser som Statens vegvesen og Miljøverndepartementet arrangerte sammen med de aktuelle kommunene. Fra og med 2002 har Syklistforeningen vært arrangør.
Med 300+ deltakere er den nasjonale sykkelkonferansen nå landets sentrum for diskusjonene om hvordan forme det sunne og bærekraftige samfunn.
Gjennom blant annet nullvekstmålet for personbiltrafikken, folkehelseutfordringer og økt fokus på det gode byliv, fremstår sykkel i alt større grad som en sentral del av løsningen. Nasjonale sykkelkonferansen gir deltakerne faglig påfyll og inspirasjon som vil styrke deres arbeid for å fremme en mer miljøvennlig, helsebringende og effektiv transportmiddelfordeling i norske tettsteder og distrikt.
Det legges opp for at årets konferanse på Nord-Jæren blir den største noensinne, med et inspirerende program over tre dager. Transportplanleggere, beslutningstakere og forskere har alltid vært sentrale deltakergrupper, og folkehelse, miljø og samferdsel viktige tematikker. I 2024 ekspanderer konferansen på bredden i temaer, da vi tar opp temaer som by- og tettstedsutvikling, sykkelvennlig arealplanlegging og hvordan bedrifter bedre kan legge til rette for at ansatte kan bruke aktive jobbreiser.