Fakta om turen i Vormadalen
Faktaboks

Start og sluttpunkt : Eidsvoll stasjon

Distanse : 36 km

Trafikksikkerhet : Mesteparten av turen går i blandet biltrafikk, noe trafikk på østsiden av Vorma, inkludert tungtrafikk, mye mindre trafikk på vestsiden av Vorma. Gang/sykkelvei på en kort strekning på vei ut av Eidsvoll.

Vanskelighetsgrad : Middels krevende

Antatt tid : Ca. 2 - 2,5 timer

Underlag : Asfalt

Utfordringer : Det er ingen store sykkelutfordringer på turen, men tre merkbare motbakker; en lang slak stigning opp fra Eidsvoll stasjon, en drøy kilometer stigning fra Svanfoss til Brårud. På slutten er det ca. 40 høydemeter stigning før kryssingen av Andelva.

Transport : Tog til og fra Eidsvoll stasjon hver halvtime, av og til hyppigere.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Turbeskrivelse
Romerike nord for Oslo et område med store muligheter for tursykling. Strekningen langs Vorma sør for Eidsvoll kalles Vormadalen, og har flotte og i stor grad raske og lettsyklede veier å sykle på begge sider av elva.

Turen gir fine vekslinger mellom kulturlandskap, ravinelandskap, små grender og skog, foruten utsikt til Vorma. Ganske flatt på østsiden, noe mer kupert på vestsiden. Omtrent halvveis mellom Brårud og Eidsvoll, på vestsiden, finner gården Høfseth Søndre, har de åpent stabbur med salg av linprodukter, samt cafedrift.

Det er en fin rasteplass ved Svanfoss sluser, helt sør på runden, her er der også flere oppslag om Vorma, kraftproduksjon og slusehistorie.

I Eidsvoll sentrum finnes flere serveringssteder og sportsbutikk.
Matbutikk finnes både på Brårud og i Fenstad.

Mulig turforlengelse: Rundturen kan forlenges sørover via Vormsund, den blir da ca. 50 kilometer lang totalt.

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2020.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no