Distanse: 24 km
Tid: 2 timer
Underlag: 100 % grus og sand.
Kan variere noe i løpet av året

Vanskelighetsgrad: Lett

Navigasjon

Forbehold:

Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start og slutt: Kynnbrua

Utfordringer: Noen motbakker
Biltrafikk: Grusveier med lite trafikk
Sykkeltype som kan brukes: Grussykkel, hybrid med grove dekk
Spesielle hensyn: Ingen

Enkel rute som ikke er for lang og med få høydemetre.
Turen starter ved Kynnbrua hvor det er gode parkeringsforhold. Her er det i perioder også utlån av kanoer og enkel servering.

Det er en veldig fin runde som passer for alle. Sykkelen bør ha dimensjon for noe grus, siden det sykles på grus og hard sand/jord. Merk at underlaget kan være noe varierende gjennom året, spesielt på vestsiden av vassdraget tidlig på sommeren. Blir det for krevende er det uansett enkelt å snu og sykle rundt.

Det er laget flotte rasteplasser flere steder rundt vassdraget hvor det også er mulig å bade og telte. På ruten kan rester av steinalderbosetning besøkes. Det er satt opp gapahuker og etablert bålplasser og hele området er et populært utfartssted.

Området er stille og rolig med nærhet til vannet mange steder og sykling langs stille furumoer. Det er et eldorado for padling så turen kan fint kombineres med en tur på sjøen. Før man snur ved enden av vannet kan også en avstikker bort til Rogsjøen anbefales. Her er det benker og sandstrand.

Turen er skiltet som Søndre Kynndalsrunden.

Se mer info med kart om teltplasser på www.opplevkynna.no

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no