Avtroppende styreleder:

Stolt over at organisasjonen har en så sterk fellesskapsfølelse

Avtroppende styreleder Baard Amundsen er takknemlig for det gode samarbeidet i organisasjonen, og gleder seg til å se at den utvikler
seg videre i årene som kommer. Han mener at organisasjonen er moden for å ta en enda
sterkere rolle i å fremme en god, effektiv og kunnskapsbasert sykkelpolitikk.

Amundsen gleder seg til å følge foreningen videre fra sidelinja.

Baard Amundsen har vært styreleder i Syklistenes Landsforening i fire år, fra 2019-2023. Før det var han nestleder. Totalt har han sittet 6 år i organisasjonens hovedstyre.

Hva er du mest stolt å ha bidratt til i din periode som styreleder?

Slik jeg ser det, er det viktigste for en styreleder å bidra til at organisasjonen lykkes i fellesskap – og som et fellesskap. Under alle disse årene har jeg oppleve et veldig godt og tett samarbeid i styret, mellom styret og sekretariatet, og i møte med alle de gode lokallagene. Dette fellesskapet, der ulike meninger og kompetanseområder har møttes gjennom konstruktive samtaler, opplever jeg at vi har lyktes godt med. Vi er en liten organisasjon med en stor visjon. Da må alle være med å dra lasset. Og hovedinntrykket mitt fra de seks årene i styret er nettopp at vi har dratt lasset sammen, styret, sekretariatet og lokallagene i fellesskap. Dette vil jeg takke alle for, for alle må ønske en slik kultur, dersom vi skal klare å opprettholde den.

Jeg tror også at vi som organisasjon har utviklet et tettere samarbeid på tvers av lokallag og tillitsvalgte over hele landet. Jeg opplever at organisasjonen preges av et stadig større og sterkere vi, der vi står sammen om alt vi er enige om, og er nysgjerrige på alt vi ser ulikt på.

Sykkelsatsningen har økt mange steder i landet de siste årene, selv om man ikke er i mål. Hvordan vil du beskrive Syklistenes Landsforenings rolle i den utviklingen vi har sett de siste årene?

Ja, vi har sett en veldig god utvikling for sykkelsatsning mange steder, ikke minst i byene. Hvor mye organisasjonen vår har vært med på dette, er ikke så lett å si sikkert. Det vi ser, er at vår argumentasjon og dokumentasjon har blitt fanget opp av andre organisasjoner, av politiske partier, av kommuner og av en lang rekke andre aktører gjennom de siste årene. Selv NAF engasjerer seg nå i sykkel. Jeg tar dette til inntekt for at vi har nådd bredt ut i mange miljøer, hvilket jo nettopp har vært en av de viktigste ambisjonene våre. Jeg er stolt av å ha vært med på organisasjonens kontinuerlige arbeid og innsats gjennom årenes løp for å få til dette, og føler virkelig at Syklistenes Landsforening har beredt grunnen for den raskt økende oppmerksomheten sykkelen og sykkeltilrettelegging har fått de siste årene.

Hva er det viktigste for organisasjonen fremover?

Sykkelsatsningen er nå godt i gang mange steder i landet, slik vi har ønsket. Men det er veldig langt igjen. Det vil fortsatt være viktig å bidra til at det blir enklere og tryggere å velge sykkelen i hverdagen, over hele landet. Det at forståelsen for dette har økt mange steder og i mange miljøer, gjør det viktig også å bidra til at når det satses på sykkel, så gjøres det så effektivt og klokt som mulig.

Organisasjonens sykkelfaglige kompetanse, en kompetanse vi virkelig har mye av, tror jeg derfor blir stadig viktigere fremover. Dette er en kompetanse som mange fylker og kommuner, mange arbeidsgivere, viktige aktører som Statens Vegvesen med mer, gjerne skulle hatt mer av. De vil at flere skal velge sykkelen, men de vet ikke helt hvordan de får det til. Det kan vi fortelle dem. Så jeg håper og tror at vi stadig oftere vil få spørsmål om å bidra med vår innsikt om hva som er god, kunnskapsbasert sykkeltilrettelegging, og at vi derfor vil fremstå stadig tydeligere som et stadig viktigere kompetansemiljø.

En god organisasjon må alltid utvikle seg videre. For et knapt år siden fikk vi en ny og veldig god generalsekretær, nå får vi også ny og svært solid styreleder. Alt ligger altså til rette for å utvikle Syklistforeningen videre, med ny energi, nye tanker og ideer og nye måter å jobbe på. Samtidig er kontinuiteten på plass, både i lokallagene våre, i sekretariatet og i styret – der den nye styrelederen jo også har bidratt i flere år. Jeg tror derfor Syklistenes Landsforening går en veldig spennende tid i møte, der foreningen bare vil bli mer relevant og synlig i møte med et stadig mer sykkelinteressert samfunn. Det føles både vemodig og hyggelig, men ikke minst trygt, å gi stafettpinnen videre til Anne Haabeth Rygg og alle de andre gode ressursene i foreningen.

Lykke til med neste etappe

Ved å ha en tydelig og enhetlig stemme, når vi langt og godt, og får satt fotavtrykk som gir viktige ringvirkninger. Jeg vet at Anne Haabeth Rygg vil gjøre en flott jobb for Syklistenes Landsforening som styreleder, og at den fellesskapsfølelsen som preger hele
organisasjonen, vil leve videre. Jeg har vært så heldig å ha Rygg som nestleder i min periode, og gleder meg stort til å følge foreningen videre med nye, friske krefter bak rattet både i styret og i sekretariatet.

Les intervju med den forrige styrelederen Arild Hermstad, fra 2013-1019.