Syklistenes Landsforenings styre 2023-25
Fra venstre: Ida Ploman, Ida Eline Fuglevik Dahler, Gjermund Abrahamsen Wik, Anne Haabeth Rygg, Geir Egilsson og Eline Oftedal (generalsekretær). Resterende personer var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Som alltid vil Syklistenes Landsforening jobbe for bedre infrastruktur for sykling. Organisasjonen skal ta en større plass når det gjelder syklingens positive bidrag til bedre folkehelse og som en løsning på en mer bærekraftig fremtid. Organisasjonen besluttet også å åpne for at bedrifter kan bli medlemmer i organisasjonen. Det bidrar til at SLF blir en stemme for alle som bidrar til økt sykling. Det nye styret ledes av Anne Haabeth Rygg.

Den ferske styrelederen gleder seg til å kunne ta fatt på arbeidet i de kommende årene:

– Jeg er både glad og spent på å ta over som styreleder i Syklistenes Landsforening. Vi har hatt et godt landsmøte i oktober 2023, hvor vi samlet mange kloke og engasjerte folk i hele landet for å diskutere organisasjonens prioriteringer fremover. Det gir energi! En ny strategi er nå vedtatt, med mål om fortsatt å jobbe på for bedre infrastruktur for sykling, men der vi også vil ta en større plass når det gjelder hvor helsefremmende det er å sykle, og hvilken viktig rolle sykkelen spiller for å sikre oss alle en bærekraftig fremtid, sier Anne Haabeth Rygg.

Anne Haabeth Rygg er ny styreleder
- Det er så deilig å sykle, at jeg unner alle å gjøre det litt mer, sier den nye styrelederen Anne Haabeth Rygg i Syklistenes Landsforening.

Rygg har fra før sittet som nestleder i styret i to år, og vært aktiv og engasjert for sykkel i lengre tid. Hun har vært medlem siden 1990-tallet. Hun har siden januar 2021 vært gruppeleder for Oslo Høyre i bystyret og nestleder i Samferdsels- og miljøutvalget. Hun har tidligere ledet det politiske arbeidet innen transport i Forbrukerrådet, og forbrukeravdelingen til NAF. Nå er hun ute av Oslo-politikken, og driver sitt eget firma på fulltid.

– Jeg vet at Anne Haabeth Rygg vil gjøre en flott jobb for Syklistenes Landsforening som styreleder, og at den fellesskapsfølelsen som preger hele organisasjonen, vil leve videre. Jeg har vært så heldig å ha Rygg som nestleder i min periode, og gleder meg stort til å følge foreningen videre med nye, friske krefter bak rattet både i styret og i sekretariatet, sier den avtroppende styrelederen Baard Amundsen, les intervju med Amundsen her.

Lokalvalg og forventninger til sykkelsatsning

Nå har det akkurat blitt avholdt kommune- og fylkestingsvalg i landet. Stadig flere byer og kommuner legger frem by- eller bydelspakker, som i stor eller noen grad inneholder sykkelsatsning.

– Vi oppfordrer alle kommunestyrer i landet til å fatte klare beslutninger som gir et godt, trygt og sammenhengende sykkelnett i deres kommune. Skal folk velge sykkelen, trenger vi flere sykkelveier som skaper trygghet. Gevinsten for både kommunen og den enkelte er bedre folkehelse, klima- og miljøgevinster og smart bruk av areal, sier Rygg.

Skal ta mer plass i samfunnsdebatten

Landsmøtet har gitt tydelige føringer for at organisasjonen skal bidra inn i de store debattene i samfunnet, og peke på syklingens rolle spesielt knyttet til bedre folkehelse, en bærekraftig fremtid, og transport og mobilitet.

– Hverdagsaktivitet er viktig for en god helse, og om flere velger å sykle, vil det bidra sterkt til at de nasjonale målene om fysisk aktivitet nås. Det er også positivt for den psykiske helsen å sykle, sier Rygg.

Hun påpeker videre at Syklistenes Landsforening kommer derfor til å være enda tydeligere fremover i det viktige arbeidet med å få folk i alle aldre og i hele landet til å sykle. For barn og unge skal sykling være trygt og bidra til utviklingen av barns selvstendighet. For eldre er sykling en vei ut av ensomhet og kilde til økt livskvalitet. Uansett alder, sykling skal oppleves trygt og være et naturlig alternativ til andre former for transport eller rekreasjon, for alle.

Det nye hovedstyre i Syklistenes Landsforening for 2023-2025 er:

Styreleder: Anne Haabeth Rygg
Nestleder: Gjermund Abrahamsen Wik