Syklistforeningen har levert innspill på statsbudsjett 2025 til fire departementer: Samferdselsdepartementet, Finansdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Klima- og miljødepartementet.

– Våre tre fanesaker er trygge oppvekstmiljøer for barn, 30 km/t som generell fartsgrense i tettsteder og en nasjonal sykkelstrategi med handlingsplan og midler. På vegne av de hundretusener som sykler i Norge hver dag har vi forventninger til at regjeringen leverer. Våre innspill vil hjelpe regjeringen til å nå sentrale mål i folkehelse-, miljø- og samferdselspolitikken, sier generalsekretær i Syklistforeningen, Eline Oftedal.

Ny nasjonal sykkelstrategi, med handlingsplan og midler

Uten strategier, planer og ressurser vil lite skje. Statens vegvesens nasjonale sykkelstrategi for perioden 2014-2023 utløp ved årsskiftet. Syklistforeningen er spørrende til hva som skjer nå, og mener regjeringen må ta initiativ.

– Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har her en gylden mulighet å gi et solid avtrykk. En ny nasjonal sykkelstrategi er en basal forutsetning for å lykkes med politikken. Vi forventer at departementet igangsetter en snarlig prosess. Vi står på tilbudssiden og bidrar gjerne, sier Oftedal.

Vil ha tidfesting av de nasjonale målene til 2030

Åtte prosent av reisene i Norge skal skje på sykkel. I byene skal 20 prosent av reisene foretas med sykkel og til skolen skal 80 prosent skal gå eller sykle. Slik lyder regjeringens nasjonale mål. Men når skal de oppnås? Frankrike, Tyskland og England er eksempler på land som arbeider for økt andel sykling til år 2030. Syklistforeningen vil at Norge følger etter.

– Om vi gjør det trygt for flere å sykle på de korte reisene i hverdagen vil befolkningen bli friskere, byene hyggeligere og Norge grønnere. Derfor er det veldig bra at regjeringen har satt seg mål. Men for å ha effekt må de tidfestes til 2030. Vi er utålmodige på fremdrift, fremholder Oftedal.

Etterspør nasjonalt sekretariat for økt aktiv transport

Samferdselsministeren har det overordnet ansvaret for den nasjonale sykkelsatsingen. Mens kollegaene hans, miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og helseminister Ingvild Kjerkol, burde være minst like interesserte i at regjeringen lykkes med målene som er spesielt knyttet til miljø og folkehelse. For å få opp farten i arbeidet ber Syklistforeningen de tre statsrådene om å sammen opprette et nytt nasjonalt organ.

– I Storbritannia har regjeringen opprettet etaten Active Travel England. Her kan Støres regjering bli inspirert. Det er et stort behov for et nasjonalt sekretariat som kan initiere samarbeid, spre kunnskap og passe på utviklingen. En myndighet med et bredt oppdrag gir økt måloppnåelse innenfor folkehelse-, miljø- og samferdselspolitikken, avslutter Eline Oftedal.

Les foreningens innspill til statsbudsjett for 2025 her:

På vegne av de hundretusener som sykler i Norge hver dag har vi forventninger til at regjeringen setter frem en god politikk.