Statsbudsjett 2024

Krever satsning på barns oppvekstmiljøer

Syklistenes Landsforening har gitt Samferdselsdepartementet, med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i spissen, innspill til revideringen av statsbudsjettet for 2024. – Regjeringen må gi trygge skoleveier og nærmiljøer til barn ordentlig prioritet, sier generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Eline Oftedal.

Å bevege seg på egenhånd i nærmiljøet og til skolen bør være en selvfølge, mener Syklistenes Landsforening.

I mai vil regjeringen gjøre mindre revideringer i statsbudsjettet for inneværende år. I sitt innspill gjentar Syklistenes Landsforening de krav som har blitt spillet inn tidligere: Norge trenger en ordentlig satsning på å gi barna muligheter å bevege seg trygt til skolen og i nærområdet.

– Vi står tydelig fast ved det nasjonale målet at åtte av ti barn med skolevei under fire kilometer skal gå eller sykle til skolen. Regjeringen bør tidfeste målet til 2030, og komme på banen med tiltak som fører oss nærmere mållinjen. Et første skritt er å øke bevilgningen til tryggere skoleveier og nærmiljøer til minst 250 millioner kr for 2024, og enda mer på sikt, mener Eline.

Ta del av foreningens innspill til revidert samferdselsbudsjett for 2024 i sin helhet her.

Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.