#klisterfri påske

Martin (11) tråkket til — og vant!

For Martin L. Henjum (11) og mange andre ble det en #klisterfri påske, i form av sykkelorientering og quiz. Dette var blant sykkelaktivitetene som Syklistenes Landsforening inviterte til denne spesielle påsken, og Martin er blant dem som er trukket ut som vinnere i konkurransen om å finne fem poster i hyggelige turområder og sette sammen bokstaver fra hver post til løsningsordet — SYKKELPÅSKE.

– Sykling er ganske fint å drive med nå, når jeg ikke får trent fotball med laget mitt, sier Martin L. Henjum, en av vinnerne i #klisterfri-konkurransen. Her ved en av sykkelorienteringspostene i Hamar.

– En av de fem postene var litt gjemt, og vi måtte sykle fram og tilbake. Men ellers gikk det fint, sier 11-åringen.

Martin syklet med mamma Lene Carina Ledel i Hamar – en av ni byer der våre lokallag hadde satt ut poster, de fleste langs våre Grønne sykkelruter. Han får et gavekort verdt 1000 kroner, som kan brukes i vår nettbutikk.

På hvert av stedene var det to eller tre bokstaver, som til sammen ga løsningsordet.

Med skikkelig verktøy tok det ikke så lang tid å lage to ramper for at barna skulle ha noe å øve seg på rundt huset

Fire gavekort til

De andre quiz-vinnere som får hvert sitt gavekort:

• Stine Syvertsen, som syklet Glommastien
  • André Berger, som løste oppgavene langs Grønne sykkelruter i Trondheim
  • Svein Olav Arnesen, som syklet mellom postene i Lillestrøm

I tillegg sender vi et gavekort til Anders Joakim Ask i Oslo for et inspirerende bidrag i konkurransen «Min sykkelbane», som vi avholdt på vår Instagram-konto.

Bygde sykkelramper for barna

– Sykkelpåsken vår har bestått av sykling med start hjemme på Høybråten og til for eksempel Mariholtet. Men jeg har også tatt med mine tre gutter og sykler til Fornebu for å utforske naturen og bygningene der. Bildene er av to ramper jeg lagde for at barna skulle ha noe å øve seg på rundt huset. Det tok ikke så lang tid med skikkelig verktøy, sier Ask.

Gratulerer, alle sammen!

Og enten du er blant vinnerne eller ikke, er det bare å trå til videre – langs Grønne sykkelruter eller andre hyggelige steder i by og bygd. La deg gjerne inspirere av Barnas turtips eller andre turforslag her og artikler nedenfor.

En av rampene Anders Joakim Ask lagde for at barna skulle ha noe å øve seg på rundt huset. – Det tok ikke så lang tid med skikkelig verktøy, sier #klisterfri-vinneren. Foto: privat
Den andre rampen Anders Joakim Ask laget til barna. – Jeg får endel inspirasjon fra Youtube, med blant annet Seth’s Bike Hacks. Foto: privat