Høyesterett: Sykling forstyrret trafikken unødig — Nå må veimyndighetene på banen
Ivar Grøneng forstyrret trafikken «unødig» i kollektivfeltet da han syklet der i rushtrafikken, mener Høyesterett. — Det vil trolig ikke være tillatt å sykle i kollektivfeltet på den aktuelle strekningen i rushtiden og kanskje heller ikke i kollektivfelt langs andre viktige hovedveier i rushtiden, kommenterer Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening (SLF).
Veimyndighetene må nå på banen, mener SLF, etter at dommen mot Ivar Grøneng i dag ble kjent. Han ble høsten 2018 vinket inn av en politimann som mente det var blitt en luke foran Grøneng og køen bak ham langs Mosseveien.
– Syklister har i lang tid måttet dele veibanen med mange andre trafikantgrupper, enten det er på fortau, gang- og sykkelvei eller i kollektivfelt. Myndighetene har åpnet for dette fordi tilretteleggingen har vært for dårlig. Dommen gjør det enda mer aktuelt å fremskynde tilretteleggingen for alle som sykler, slik at sykling blir trygt og attraktiv og kan gjøres i henhold til regelverket – også i rushtrafikken, oppsummerer Morgan Andersson, generalsekretær i SLF.
Støtte fra Syklistenes Landsforening
Grøneng har hele tiden ment at han ikke var til hinder for trafikken da han syklet i kollektivfeltet på E18 Mosseveien ut av Oslo mot Ulvøya høsten 2018. Han ble frikjent i Oslo tingrett, men saken ble anket til Borgarting lagmannsrett, der han ble dømt til å betale en bot på 8.500 kroner. Han nektet å betale boten og anket til Høyesterett. Der har Norges Cykleforbund og Syklistenes Landsforening vært partshjelpere og støtter Grøneng.
– Vi frykter at dommen kan få bilister til å vise mindre hensyn til syklister i trafikken. Og syklister kan bli presset inn i dårligere alternativer. Dette virker mot ønsket adferd og politiske ambisjoner, det vil si at flere skal velge aktiv transport, sier Andersson.
– Vanskeligere å være syklist
– Syklistenes Landsforening vil vurderer saken videre. Det er nødvendig å tilrettelegge for sykkel i en mye høyere hastighet enn det vi har sett frem til nå. Dette vil være svært avgjørende for å nærme seg politikerne høye ambisjoner og mål om å få flere til å velge sykkel i det daglige, sier Andersson.
Advokat John Christian Elden, som førte saken for Grøneng i Høyesterett, mener dommen vil gjøre det vanskeligere å være syklist i Norge.
– Dette fordi man må vike til side eller finne alternativer dersom man ikke ligger helt oppunder fartsgrensen. Det skal bli interessant å se praktiseringen av dette og hvordan syklister nå må se fremover i tid der de sykler, kommenterer han.