Her er veien til bedre byer og bygder
KRONIKK l Våre folkevalgte kan satse på en nasjonal transportplan for nasjonens myke trafikanter og samtidig levere på både FNs bærekraftsmål og Parisavtalen.
KRONIKK l Våre folkevalgte kan satse på en nasjonal transportplan for nasjonens myke trafikanter og samtidig levere på både FNs bærekraftsmål og Parisavtalen.
Ahus Nordbyhagen, med sine om lag 5.000 ansatte, er sertifisert som Sykkelvennnlig arbeidsplass. Ahus er det første sykehuset i Norge som mottar denne tildelingen. Over 100 private og offentlige arbeidsplasser er nå sertifisert.
En nydelig turvei, til dels helt usynlig fra de trafikkerte veiene, i et langstrakt, nesten sammenhengende grøntdrag.
Gjøvik rådhus er blitt en av Norges mest sykkelvennlige arbeidsplasser.
Asplan Viak og Syklistenes Landsforening samarbeider for at du enkelt skal kunne få de gode sykkelopplevelsene denne sommeren.
Asplan Viak og Syklistenes Landsforening har inngått samarbeid for at du enkelt skal kunne få de gode sykkelopplevelsene denne sommeren. Asplan Viak har utviklet kartløsningen som skal gjøre det lettere å planlegge sykkelturer og finne gode ruter i Norge.
I land og byer rundt om i verden popper det opp midlertidige sykkelfelt og sykkelveier som følge av at myndighetene ønsker å tilby befolkningen smittefri, helsefremmende og miljøvennlig transport. Men ikke i Norge. Hvorfor?
«For å skape forutsigbare og trafikksikre anlegg for myke trafikanter hele året, må NTP legge opp til at staten tar initiativ til samkjøring av standardkrav mellom stat, fylker og kommuner.» Det skriver Syklistenes Landsforening i sin høringsuttalelse til Nasjonal transportplan.
21 organisasjoner står sammen om å kreve økt statlig satsing og investering i tilrettelegging for sykling og gange – for mer hverdags- og fritidsaktivitet for mennesker i alle aldre – gjennom Nasjonal transportplan. I dag har Samferdselsdepartementet fått innspillet.
Go-Ahead endrer praksis, mens SJ og Vy vil fortsette å avvise syklister.