Med en egen aktivitetsløype engasjerte Syklistenes Landsforening hundrevis av barn under Friluftslivets dag. Foto: Børge Roum
Fakta om Friluftslivets uke

• Friluftslivets uke har vært en tradisjon hver høst siden 1993, men vokser for hvert år, i takt med at friluftsinteressen i Norge øker. Arrangeres i år i perioden 31. august–8. september.

• Uka åpnet med sove-ute-aksjonen #nattinaturen lørdag 31. august.

• Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 17 medlemsorganisasjoner står bak feiringen, deriblant Syklistenes Landsforening.

• På www.friluftslivetsuke.no finner du over 1200 arrangementer, inndelt i fylker og datoer.

• Frivillige organisasjoner, kommuner, friluftsråd, frivilligsentraler, menigheter, lokale lag og foreninger står for arrangementene og aktivitetene.

Med en egen aktivitetsløype engasjerte Syklistenes Landsforening hundrevis av barn under Friluftslivets dag på Sognsvann i Oslo. Dette var en dag spekket med ulike aktiviteter, som kano- og kajakkpadling, båtturer, klatring, spikking, sopptur og quiz, i tillegg nevnte aktivitetsløype og mye annet.

Dette er ett av over 1200 arrangementer fra nord til sør under Friluftslivets uke, som går fra 31. august til 8. september.

Friluftsfest fra nord til sør

– Målet er å feire norsk natur og det viktige hverdagsfriluftslivet, framhever arrangøren Norsk Friluftsliv, der Syklistenes Landsforening er en av 17 medlemsorganisasjoner.

For 26. året på rad går Friluftslivets uke av stabelen i hele Norge den første uka i september. Over 1200 arrangementer fra nord til sør registrert i aktivitetskalenderen for denne uka.

Gjennom Friluftslivets uke ønsker vi å inspirere folk til å komme seg ut oftere

– Her i Norge er vi så heldige å ha en helt fantastisk natur, som betyr svært mye for veldig mange. Denne uka er først og fremst en feiring av naturen og det viktige hverdagsfriluftslivet, hvor vi løfter fram det brede spekteret av aktiviteter som betyr så mye for livskvaliteten og helsa vår, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Det meste er gratis

Friluftsliv og naturopplevelser er viktig for mange her i landet, hvor åtte av ti oppgir at de går kortere turer to ganger i uka.

Arrangør Norsk Friluftsliv håper denne uka vil bidra til at enda flere får øynene opp for friluftlivsmulighetene der de bor.

De aller fleste aktivitetene i Friluftslivets uke er gratis å delta på.

– Gjennom Friluftslivets uke ønsker vi å få flere til å oppdage natur- og friluftsmuligheter der de bor, og inspirere folk til å komme seg ut oftere. I friluftslivet finnes det noe for alle, enten du er glad i fartsfylte aktiviteter, søker stillhet og ro eller har som mål å komme deg opp av sofaen litt oftere, understreker Heimdal.