Trår til med sykkelfrimerker
Norge har hatt en omfattende produksjon av sykler opp gjennom tidene. Nå gir Posten ut fire frimerker med noen av de mest kjente modellene. Dette er første gang sykler er hovedmotiv på norske frimerker.
Norge har hatt en omfattende produksjon av sykler opp gjennom tidene. Nå gir Posten ut fire frimerker med noen av de mest kjente modellene. Dette er første gang sykler er hovedmotiv på norske frimerker.
De fire syklene som er valgt, er en Diamant landeveisracer fra Gresvig i 1933, en Ideal varesykkel fra Hans Eriksen i 1936, en DBS Kombi Butterfly fra Jonas Øglænd i 1972 og DBS Apache fra Jonas Øglænd i 1975. Frimerkene kan kjøpes fra og med i morgen, fredag 23. august.
– Sykler har hatt stor betydning for mange generasjoner nordmenn helt siden de første sykkelfabrikkene ble etablert på slutten av 1890-tallet. Det er derfor naturlig at vi i Posten nå trår til med å vise fram fire legendariske modeller på frimerker, sier Halvor Fasting, som er frimerkedirektør i Posten.
Det ble gitt ut frimerker til sykkel-VM i Oslo i 1993 og i Bergen i 2017, men dette er første gangen syklene selv er hovedmotiv på norske merker.
Den ikoniske Apache-sykkelen, som var mange gutter og noen jenters drøm på 1970-tallet
Opp gjennom tidene har det vært mellom 200 og 300 norske sykkelprodusenter, fra Kristiansand i sør til Andøy i nord. Den største og viktigste fabrikken ble etter hvert Jonas Øglænd i Sandnes, som leverte sykler til forhandlere med det merket de måtte ønske.
Da siste sykkel forlot samlebåndet der i 2000, hadde fabrikken produsert mer enn ti millioner rammer siden starten i 2006.
– Blant syklene som kom derfra, var den ikoniske Apache-sykkelen, som var mange gutter og noen jenters drøm på 1970-tallet. Den er en av fire motiver på de nye frimerkene, sier Fasting.
Alle frimerkene har verdi Innland, som betyr at de kan brukes på vanlige brev under 20 gram i Norge.