Sett sykkelvesker på sykkelen istedenfor å bruke sekk. Det er blant tipsene til dem som ønsker å sykle til jobb. Her Marianne Hofseth Olsen, som har frontveske på sin elsykkel. Begge foto: Kjetil Hasselgård

Myndighetene oppfordrer alle til å unngå kollektivtransport og isteden velge å gå eller sykle til jobben. Hva gjør man da når garderobeområder av smittevernhensyn er stengt? Alt er ikke som vanlig, det er tid for å være litt kreativ.

Sykkelvesker i stedet for sekk

Her er noen gode tips til deg som ønsker å sykle til og fra jobb:

1.      Bruk toalettet. Ha med deg et skift, en vaskeklut og en deodorant. Du blir god som ny.

2.      Hold et litt lavere tempo inn til jobben, da blir du mindre svett. Sett av litt mer tid til turen og nyt den deilige våren.

3.      Ta på deg en tynnere genser å sykle i, da svetter du mindre. Det er litt kaldere når du starter, men du blir fort varm. Ta med en jakke.

4.      Sett sykkelvesker på sykkelen istedenfor å bruke sekk. Da blir du ikke svett på ryggen.

5.      Finn et egnet sted, der færrest mulig folk går forbi, og heng opp sykkeltøyet der. Skift gjerne sykkelgenser daglig, da har du friskt tøy hver dag.

– Vi er uansett inne i en tid der vi skal holde avstand, og alle har forståelse for at vi ikke får stelt oss på akkurat samme grundige måte hver dag. Alle er kjent med «koronasveisen», kanskje vi også kan akseptere litt «koronaduft»? Kanskje det faktisk er helt i orden? oppfordrer Lotte Frost med et smil. Hun er prosjektleder for Sykkelvennlig arbeidsplass i Syklistenes Landsforening.

Romslig innstilling

Ikke alle har garderobefasiliteter tilgjengelige, men muligheten til å velge sykkel til jobb er en viktig del av satsingen for å sikre smittefrie arbeidsreiser. Og en romslig innstilling både blant ansatte og ledelse vil bidra til å bygge en større og bedre sykkelkultur.

– Vi oppfordrer alle til å prøve å sykle til jobben i denne for alle litt rare tiden. Det er færre biler på veien, det er fint vær og å sykle til jobben er nedstressende. Det er bra for samfunnet, miljøet og for deg. Vi ses på sykkel!

Trygg og tørr parkering på arbeidsplassen bidrar til at ansatte velger sykkel når de skal på jobb.
Sykkelvennlig arbeidsplass

• En tjeneste eid og driftet av Syklistenes Landsforening. Både private og offentlige arbeidsplasser har mulighet til å bli sertifisert og få rådgivning om tilrettelegging.

• Nærmere 100 arbeidsplasser med i alt 25 000 ansatte er blitt sertifisert som sykkelvennlige siden oppstarten i 2017.