Lotte Frost i Sykelistenes Landsforening er prosjektleder for «Sykkelvennlig arbeidsplass». I dette korte videoforedraget får du hennes 10 gode råd for å bli en sykkelvennlig arbeidsplass.
Fakta om Sykkelvennlig arbeidsplass

· Sertifiseringsordningen Sykkelvennlig arbeidsplass ble lansert i 2017 i samarbeid med åtte pilotbedrifter og Futurebuilt. Gjennom ordningen er målet å få arbeidsgivere til å tilrettelegge, motivere og bryte ned barrierer slik at flere velger å sykle til jobb.

· SLF arbeider aktivt for at det skal bli enklere og tryggere å sykle i Norge, og for at tilretteleggingen på veien fra A til B skal bli bedre. Det er også essensielt å tilrettelegge ved og på arbeidsplassene; om man ikke er sikker på at sykkelen står trygt på jobb, heves terskelen for å velge sykkel betraktelig.

· Ordningen er basert på indikatorer både innen fysisk tilrettelegging og motivasjonsfaktorer. SLF er også partner i den europeiske standarden «The Cycle Friendly Employer Certification», hvor SLF sammen med tilsvarende tjenester i 13 andre europeiske land jobber for samme mål – få flere til å sykle og få flere til å sykle til jobb.

· SLF har sertifisert over 100 private og offentlige arbeidsplasser med i alt over 30 000 ansatte siden oppstarten i 2017.

Er du en av de mange som ikke har sett snurten av dette «hjemmekontoret» som så mange sitter på?

Noen må holde hjulene i gang også på arbeidsplassen! Du jobber kanskje i barnehage, sykehus, matbutikk eller et annet sted som holder åpent, så resten av oss kan være trygt hjemme. Og du vil helst komme dit så smittefritt som mulig.

Med sykkel til jobb holdes humøret oppe – og både kropp og sinn friskt. Men har arbeidsplassen din lagt til rette for det? Syklistforeningens Lotte Frost har her ti tips som viser hvor enkelt det kan være.

Del gjerne videoen med sjefen og si at din hverdag blir tryggere og bedre med en Sykkelvennlig arbeidsplass. Se mer om denne tjenesten fra Syklistforeningen her.

Videoinnslaget er det første i en ny sesong av en foredragsserie som Sykkelbynettverket står bak. Sykkelbynettverket er et sykkelfaglig nettverk for ansatte i kommuner, fylkeskommuner og Statens vegvesen.