Valg spesial-podkast

«På hjul med …» toppkandidater

Er Kari Elisabeth Kaski fornøyd med karakteren SLF har gitt SVs sykkelpolitikk? Sier Ketil Solvik-Olsen nei til sykkelekspressveier? Hør sju toppkandidater i valg spesial-podkasten «På hjul med …», der generalsekretær Morgan Andersson samtaler med politikerne om byutvikling, mobilitet, bærekraft og klima i forkant av stortingsvalget.

Hør Kari Elisabeth Kaski (SV), Ketil Solvik-Olsen (Frp), Frode Jacobsen (Ap) samtale om sykkelpolitikk med Syklistforeningens generalsekretær, Morgan Andersson. Alle foto: Aron Sandell

Med utgangspunkt i partienes valgkampboder i Karl Johans gate sykler foreningens leder sammen med stortingskandidatene under en tur i Oslo sentrum.

Alle sju episodene med de profilerte politikerne i vår podkastseri er nå ute:

• Episode 1  l  Hvordan skal Sosialistisk Venstreparti nå sitt mål om å redusere biltrafikken i de store byene med 40 prosent? Hør Kari Elisabeth Kaski, stortingsrepresentant og Oslo SVs førstekandidat:

• Episode 2  l  Prioriterer Fremskrittspartiet bilen framfor sykkelen? Hør Frps første nestleder, Ketil Solvik-Olsen, som også er Rogaland Frps sjettekandidat under stortingsvalget:

• Episode 3  l  Oslo Arbeiderpartis leder har vært sykkelpendler i 30 år. Hvordan har dette formet tankene hans om sykkelpolitikk og sykkeltilrettelegging? Hør Frode Jacobsen, som står på femteplass på Oslo Aps valgliste:

• Episode 4  l  Michael Tetzschner, stortingsrepresentant for Høyre og sjettekandidat i Oslo, mener at nullvekstmålene blir vanskelige å nå. Han snakker også om dårlig tilrettelagte steder for syklister og om hvorfor sykkelen er overlegen når man må komme tidsnok til møter:

• Episode 5  l  Espen Andreas Hasle, medlem i Oslo bystyre og toppkandidat for Oslo KrF, snakker om sin hjemmelagde svelesykkelvogn(!), om hvorfor lavere hastighet i byer er et godt tiltak og hva han mener skal til for at forholdet mellom syklister og bilister skal bli bedre:

• Episode 6  l  Ola Elvestuen er stortingsrepresentant for Venstre, tidligere klima- og miljøminister og andrekandidat på partiets stortingsliste i Oslo. Han snakker om sykkelens rolle i et nullutslippsamfunn, Venstres rolle i sykkeltilretteleggingen i hovedstaden og hva som vil skje med byvekstavtalene hvis Venstre fortsatt sitter i posisjon etter stortingsvalget:

• Episode 7  l  Lan Marie Berg er tidligere byråd for miljø og samferdsel i Oslo og MDGs toppkandidat i hovedstaden. Hør henne i samtale om frihet, om utfordringer med å gjennomføre planer som prioriterer sykkelen fremfor bilen, og hva hun vil gjøre med samferdselspolitikken om hun kommer inn på Stortinget.