Gründer Ole Martin Ølmheim i BikeFimnder håper å levere 16 000 sykkelsporingsenheter i det nordiske markedet i år. Selskapet og Syklistenes Landsforening har inngått en avtale som gir SLFs medlemmer rabattert pris på kjøp av sporingsenheten og abonnementet. Foto: Roar Løkken

Sykkeltyverier er et stort problem. Ifølge Statistisk sentralbyrå ble 13.486 sykkeltyverier meldt til politiet i 2017. I tillegg er det store mørketall. Resultater er at mange rett og slett lar være å sykle på grunn av risikoen for at sykkelen kan bli stjålet.

SLF jobber for tryggere parkering, i form av eksempelvis sykkelhotell, utendørsparkering med gode stativer og god kontroll samt innendørs parkering. Ellers råder foreningen syklister til selv å sørge for gode låser og til å låse fast sykkelen i rammen med en god lås på steder med god belysning og der mange ferdes.

Kjente investorer

Bare et par prosent av alle stjålne sykler kommer til rette med dagens sykkelregistre. Ole Martin Ølmheim har som mål å returnere halvparten av syklene som bruker hans sporingsenhet. Den heter det samme som selskapet, Bikefinder. Der er Petter Stordalen, Alexander Kristoff og Gjensidige med.

De reklamerer med

• fullverdi tyveriforsikring på din sykkel
  • dekning i hele verden
  • gratis egenandel

for alle som kjøper enheten og tegner abonnement. Enheten monteres i sykkelstyret, og den kommuniserer med en app på eierens mobil. Den kan varsle eieren hvis sykkelen berøres, lage en skarp alarm og vise sykkelens posisjon på et kart på mobilen.

Store utbetalinger

Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige har store forhåpninger. Gjensidige tilbyr en forsikring uten øvre begrensning eller egenandel for kunder som har GPS-sporing.

– Vi har tro på at dette kan bidra til gjenvinning og god forebygging. Det er særlig aktuelt for dyre sykler, og dem blir det flere og flere av i dag, sier han til Dagens Næringsliv.

Ifølge Rysstad betales det ut rundt 70 millioner kroner i forsikringserstatning for tapte sykler i Norge årlig.

Vi har tro på at dette kan bidra til gjenvinning og god forebygging

Produktet koster i utgangspunktet 999 kroner i sportsbutikker og er beregnet på ettermontering, men sportskjedene vil også preinstallerte senderen i sykkelpakker de tilbyr. Brukerne må i tillegg betale 59 kroner i måneden for at senderen skal være aktivisert, inkludert fullverdiforsikring og oppfølging fra en egen servicesentral som Bikefinder har. Der vil de orientere politiet fortløpende ved tyverier.

GPS-enheten monteres i sykkelstyret, og det trengs spesialverktøy for å få den løs. Foto: Bikefinder