Skip to Content
Ingunn er en ivrig helårssyklist og slettest ingen frysepinne. Foto: Henrik Mühlbradt

9. februar er det den internasjonale vintersykkeldagen, «Winter Bike To Work Day», hvor målet er å inspirere flere til å sykle på vinteren. Ingunn Marie Baastad, initiativtaker til Babes of Wheels, et sosialt sykkellag for jenter i alle aldre, mener vintersykling er undervurdert. Selv sykler hun til og fra jobb, gjennom hele året.

Mentalt og fysisk velvære

– Jeg prøver å sykle til jobb en til to ganger i uken gjennom vinterhalvåret. Det er en strekning på cirka 15 kilometer, tur/retur Nordstrand – Lysaker, avhengig av hvilken rute jeg velger. I helgene prioriterer jeg helst langrenn hvis det er skiføre. Er det ikke det, så tar jeg en lengre sykkeltur på opp imot seks mil, gjerne langs sjøen sørover. En av mine favorittruter er mot Hvervenbukta og Gamle Mossevei til Drøbak-området, forteller Ingunn entusiastisk.

Ifølge hennes selv er det å få frisk luft i lungene, og sollys i ansiktet viktigere enn lengden på sykkelturen. Sykkelentusiasten mener samtidig at vintersykling gir en annen stemning enn sommersykling.  – Det fine med vinteren er opplevelsen av stillhet i kombinasjon med kulde og røft underlag. Det gir ekstra god trening, både fysisk og mentalt.

Les også: Klargjøring av vintersykkelen

Fire av fem anbefaler vintersykling

Vinteren 2020/2021 gjennomføre Oslo kommune et vintersyklingsprosjekt hvor de hadde insentiver for økt sykling. Etter prosjektet var 80 prosent av deltakerne fornøyde med byens tilrettelegging for sykling på vinterstid, og anbefaler vintersykling til andre. Fire av fem vil fortsette å sykle. Etter å ha syklet med piggdekk én vinter, oppga de fleste at de følte seg trygge på glatte veier etter at prosjektet var gjennomført. Det viser at folks frykt for glatte veier egentlig ikke er et godt argument for å la sykkelen stå på vinterstid.

– Jeg må nok innrømme at motivasjonen for morgensykling er størst på sommerhalvåret. Da kan vi være opp mot 70 morgenglade syklister på hver økt. Samtidig bygger vintersyklingen mental styrke på en annen måte enn ellers i året. Det er nemlig ganske tungt å sykle fort med piggdekk, sier Ingunn Marie Baastad.

Verdens vintersykkelland Finland

Oulu i Finland regnes som verdens uoffisielle vintersykkelhovedstad. Av byens innbyggere oppgir 77 prosent at de bruker sykkel iblant, og 22 prosent av all transport i byen gjøres med sykkel. Over halvparten av disse fortsetter å sykle når det er vinter. Andelen vintersyklister er med andre ord svært høyt sammenliknet med mange andre steder. I Oulu kan temperaturene på vintertid bli svært lave, og gradestokken kan vise minus 30 grader celsius.

Byen har et sammenhengende og godt nettverk av sykkelveier der syklistene slipper å dele vei med biler. Den viktigste faktoren er kanskje likevel vedlikehold av veiene. I Oulu er de veldig flinke på å brøyte veiene for snø, og man ser at det hjelper på fremkommeligheten. Ettersom det er så kaldt klima i byen er det ofte hardpakka snø som syklistene sykler på. Mange steder i Norge er man stadig flinkere til å brøyte, og tilrettelegge for sykling også på vinterstid de siste årene.

Lyst til å prøve deg som vintersyklist?

Dersom du er førstegangs vintersykler anbefaler Ingunn å kle seg varmere enn om du skulle ha jogget eller gått på ski. – Når du sykler er spesielt tær, føtter og ansikt mer utsatt for vær og vind. Det er lett å bli ekstra kald på disse områdene.

For å sikre seg en god opplevelse på kalde dager deler hun nyttige tips du kan ta med på veien;

  1. pannebånd eller tynn ull-lue under hjelmen
  2. buff rundt hals/ansikt
  3. sportsbriller med blanke glass
  4. varme votter (gjerne hummer-votter) og lange ullsokker i skoene
  5. vindtett sykkelbukse, med en tynn ullstillongs under.
  6. jakken med ekstra fôr, med en eller to tynne ullgensere under

Dersom du er en skikkelig frysepinn, anbefaler hun varmesokker og varmevotter. En god investering er Bar Mitts håndvarmere, nærmere bestemt votter som sitter fast på sykkelstyret.

For ekstra kalde dager dekker hun tærne med plastpose. I tillegg legger hun aluminiumsfolie under ullsålene og trer samtidig over et ekstra trekk utenpå skoene. – Trekket kan være en gammel raggsokk hvor jeg har klippet hull til cleats og hæl. Det fungerer utmerket som ekstra isolasjonslag.

Helt til slutt dekker hun alle små luftehull i skoene med gaffatape. På den måten forhindrer hun at fuktighet, vann eller sørpe trenger inn og gjør tærne våte og kalde.

– Jeg bruker også to buffer, en rundt halsen og en ekstra til å dra opp over nesa hvis det er ekstra kaldt. Sistnevnte har jeg strikket selv. Den er grovmasket og dermed lett å puste gjennom.

Med godt utstyr blir vintersykling en flott opplevelse, både for kropp og sinn, ifølge Ingunn. Foto: Privat

Vintersykling er ikke dyrt

Seniorrådgiver i Syklistenes Landsforening, Olav Fjeld Kraugerud, er enig.

– Vintersykling handler om sykkelglede, miljø, og folkehelse. Mange kvier seg for vintersykling på grunn av kulden, men når kroppen er i bevegelse så strømmer varmen raskt rundt i kroppen, så lenge du har noe vindtett ytterst. Vintersykling er ikke noe hokuspokus, men du kan støte på utfordringer knyttet til mørket, glatta og kulden.

Ifølge Kraugerud finnes det enkle råd til hvordan du kan overkomme hindringene;

Mørket

Store deler av vinteren byr på utfordringer med dagslys. Gode lys til å montere på sykkelen er derfor viktig – og påbudt. Mangel på lys kan nemlig gi 1300 kroner i bot. Den viktigste grunnen er imidlertid å bli sett. På den måten blir du både en synlig og sikker syklist.

Enkle sett koster fra 100 kroner og er svært lette å montere. Går du litt opp i pris, fra 450 kroner, er er du imidlertid sikret kvalitet som varer. Det er bra for miljøet og for lommeboken over tid.

Glatta

Et godt veigrep sikrer en god og sikker tur. Ha litt mindre luft i dekkene enn når det er tørt og varmt slik at en større del avdekket får tak i underlaget. Eller bytt til piggdekk. De som bor i innlandsklima med tørrsnø, har ofte godt grep med vanlige dekk med mindre luft. Til helt vanlig bysykling holder det massevis med litt over 100 pigger per dekk. Sykler du steder hvor vintervedlikeholdet er dårlig, kan det lønne seg med flere pigger og grovere dekkmønster. Dekk med 200 pigger sitter godt på isen. Gode piggdekk varer gjerne i mange sesonger, alt etter hvor mye man sykler.

Senk gjerne setet noe i også. På den måten vil du merke at beina er stødige og sterke, og klare til å ta imot dersom du skulle skli. Skulle uhellet være ute og du glir så vil beina være stødige og sterke når setet er lavt.

Kulden

Det er en fordel om sykkelen kan parkeres et sted som er tørt og over frysepunktet, gjerne både hjemme og på jobb. Det forhindre at fukt fryser fast deler som trenger å bevege seg fritt. Kanskje er bedriften du jobber i sertifisert som sykkelvennlig. Da har du i så fall et godt utgangspunkt for å sykle gjennom vinteren.

Med varme og vindtette plagg på hender og føtter, kan du ellers kle deg som vanlig. Gjør det enklest mulig, da holder du sykkelgleden oppe og prisen nede. Sykler du i treningstempo bør du kle deg som en skiløper; . For de som sykler i vanlig transporttempo og med vanlige klær holder det å supplere etter følgende omtrentlige regler:

< 12°C   Lette hansker

< 8°C Lue eller hals som kan trekkes over ørene og som du har under hjelmen

< 4°C Vindtett og varm jakke. Gjerne med luftemuligheter. Fôrede klovhansker.

< 0°C Ekstra ullsokker/vintersko

< -5°C Tykkere klovhansker eller votter

< -10°C Langt undertøy

< -15°C Fôret overtrekksbukse

Annonse
Back to top
Verified by MonsterInsights