Etterlyser et tydelig taktskifte
Regjeringen vil bruke 18 milliarder kroner på å bygge nye riksveier, men setter av bare 257 millioner til nye gang- og sykkelveier langs riksveiene. Dette er en reduksjon i forhold til årets bevilgning.
Regjeringen vil bruke 18 milliarder kroner på å bygge nye riksveier, men setter av bare 257 millioner til nye gang- og sykkelveier langs riksveiene. Dette er en reduksjon i forhold til årets bevilgning.
– Det er svært skuffende at regjeringen ikke vil støtte opp om sykkelen, som er det mest miljø- og helsevennlige transportmiddelet, kommenterer generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening (SLF).
Han viser til at regjeringen i dag la fram et meget passivt statsbudsjett med tanke på å øke sykkelandelen. Dette gir ikke det taktskiftet som er nødvendig for å nå politikernes egne ambisjoner.
Et samlet storting har vedtatt et mål om åtte prosent sykkelandel nasjonalt (fra dagens 4,5 prosent) og 20 prosent sykkelandel i de største byene i Nasjonal transportplan (2018-2029). I tillegg omfatter transportplanen et eget mål om at 80 prosent av barn og unge skal gå eller sykle til skolen.
– Det er stort sprik mellom budsjettforslaget for 2019 og målet i Nasjonal transportplan om å få langt flere til å velge sykkel som transportmiddel, kommenterer generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening (SLF).
Regjeringen foreslår å bevilge 256,9 millioner kroner til sykkelanlegg langs riksveier i 2019. SLF har her foreslått å satse én milliard kroner.
For 2018 budsjetterte regjeringen med 296 millioner – året før 477 millioner.
En egen tilskuddsordning til gang- og sykkelveier på fylkeskommunale og kommunale veier er lagt inn med en økning fra 76,4 millioner kroner for 2018 til 78,5 millioner i 2019.
SLF har også her foreslått å bevilge én milliard kroner for 2019.
Denne budsjettposten var i 2017 på 122,5 millioner og i 2016 på 162,5 millioner. Mye av dette ble ikke brukt opp, og 170 ubrukte millioner ble overført til 2018-budsjettet.
I posten for riksveiinvesteringer knyttet til bymiljø- og byvekstavtaler i 2019 har regjeringen lagt inn 659,7 millioner kroner. I 2018 var tilsvarende post på 300 millioner, i tillegg til at 480 ubrukte millioner ble overført fra tidligere år.
Disse avtalene gjelder de største byområdene i Norge, der målet er å ta all veksten i persontrafikk ved hjelp av kollektivtrafikk, gange og sykkel.
Det er svært skuffende at regjeringen ikke vil støtte opp om sykkelen
Det er ikke konkretisert hvor mye som skal gå til sykkeltilrettelegging. SLF har her bedt om 1,5 milliard kroner til sykkeltilrettelegging på denne posten for 2019.