Den store, nasjonale brukerundersøkelsen i 2022 Sykkelundersøkelsen 2022 og kåringen av Norges beste sykkelby
Sykkelundersøkelsen 2022 er en nasjonal undersøkelse og sammenligning av hvordan syklister opplever kommuner de sykler i utfra et brukerperspektiv, og grunnlag for kåringen av Norges beste sykkelby.
Fakta: Sykkelundersøkelsen 2022
Sykkelundersøkelsen 2022 er en brukerundersøkelse i regi av Syklistenes Landsforening, hvor 8000 personer fra hele landet som sykler i hverdagen har delt sin mening om sykkeltilretteleggingen lokalt.
Brukerundersøkelsen har gjennomførts annethvert år siden 2008. Årets undersøkelse er den sjuende i rekken, og har i 2022 en ny og utvikled metodikk. Syklister i hele landet har hatt mulighet til å si sin mening om hvordan de opplever blant annet tryggheten, sikkerheten og fremkommeligheten hvor de sykler.
Undersøkelsen var digital og anonym, og åpen for alle som sykler jevnlig. 57 kommuner fikk tilstrekkelig antall svar for å bli med i rangering
Rekruttering
Svarene er samlet inn via en selvrekruttert anonym spørreundersøkelse i regi av Syklistenes Landsforening. Spørreskjemaet har blitt sendt ut til medlemmer i foreningen og markedsført i ulike kanaler, av Syklistforeningen såvel som kommuner, fylkeskommuner og andre aktører. Undersøkelsen var åpen fra 1 juni til og med 10 august 2022.
Totalt har 7934 personer over hele landet besvart undersøkelsen. Syklistene fikk svare for den eller de kommunene de sykler mest i, så i de kommunespesifikke spørsmålene kunne respondenten velge å svare for flere kommuner. Totalt ble det mottatt 8093 svar.
Krav på antall svar
Alle fullstendige svar blir med i den nasjonale statistikken, men for å sikre den statistiske kvaliteten blir kun kommuner med tilstrekkelig antall svar (i forhold til antall innbyggere) med i rangeringen, og får resultater presentert på kommunenivå:
Over 200 000 innbyggere ≥200 svar
100 000 – 200 000 ≥100 svar
50 000 – 100 000 ≥75 svar
20 000 – 50 000 ≥50 svar
Under 20 000 ≥25 svar
Poengsetting
I årets sykkelundersøkelse har vi tatt frem 28 spørsmål delt inn i seks kategorier: generell tilfredshet, trygghet, sikkerhet, fremkommelighet, tilgjengelighet og sykkelens prioritering i kommunen. Svaralternativene går fra 1 = helt uenig til 5 = helt enig, og benyttes for å skape en gjensomsnittsverdi av kategoriene. Den totale gjennomsnittsverdien av alle seks kategoriene danner en total poengscore. Koblet til hver kategori og totalpoeng finnes det også et karaktersystem som går fra A til F.
Jo høyere poeng, jo mer fornøyde er de som sykler med tilretteleggingen. For å legge til rette for sammenligning mellom kommuner av samme størelse deles kommunene inn i tre grupper:
Store kommuner: Over 50 000 innbyggere
Mellomstore kommuner: Fra 20 000 til 50 000 innbyggere
Små kommuner: Under 20 000 innbyggere
Sammenlignbarhet
Brukerundersøkelsen “Syklist i egen by” ble gjennomført annethvert år 2008-2018 (år 2020 ble det ikke noe grunnet pandemien). Senest, i 2018, 1 773 svarte medlemmer i Syklistenes Landsforening i 30 ulike byer på 11 spørsmål. I tillegg ble de ti beste byene analysert i forhold til syv objektive variabler om sykkelfremmende arbeid og infrastruktur.
I 2022 har vi bytt navn på undersøkelsen og utviklet den. Spørreskjemaet har nå vært åpen for alle som sykler jevnlig i Norge, fordi det vil gi flere mulighet til å dele sin mening, gi bedre statistisk grunnlag og å gi flere kommuner innsikter i hvordan de kan fremme sykling. Respondentene tar stilling til 28 påstander, som bedre fanger god sykkeltilrettelegging. For å sikre den statistiske kvaliteten blir kun kommuner med tilstrekkelig antall svar i forhold til kommunestørrelse med i rangeringen. De kommunene får også en egen rapport med data på kommunenivå. Poengskalaen er også ny.
Selv om undersøkelsen i hovedsak måler samme sak; fornøydhet med sykkeltilretteleggingen blant de som sykler i hverdagen, så kan forendringer rangering eventuelt skyldes den nye metodikken.