Vi ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nytt år!

Mangler du julegave til en som sykler kan du kjøpe medlemskap for 2024 for ½ pris kun 245 kr. Klikk her for å lese mer og hvordan.

2023 har vært et bra sykkel-år!

Vi har mange små og store seirer.  Åpning av verdens lengste sykkeltunnell i Bergen er den mest spektakulære sykkelveien, og det har kommet til mange nye kilometere med sykkelveier landet rundt. Det er fremdeles en stor utfordring at mye av sykkelveienettet ikke henger sammen i byer og tettsteder. Det jobber vi videre for at det skal. Både du som sykler og klimaet fortjener at det er enkelt å velge sykkel som transportmiddel.

Vi har gjennomført mange arrangementer i hele landet i løpet av året.  Den årlige Synlig Syklist kampanjen hadde over 50 arrangementer! Vi har delt ut over 10 000 sykkellykter, fikset sykler og informert om trafikksikkerhet, se film fra arrangementet vi hadde på Flaktveit skole i Bergen.

Julehilsen fra Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

Endrer politikk

En av Syklistenes Landsforenings viktigste oppgaver er å endre politikk slik at sykkelen blir akseptert som et transportmiddel på lik linje med bil. Vi har i år spilt inn til regjeringens arbeid med ny Nasjonal transportplan. Den legges fram for stortinget våren 2024. Vi har gitt innspill til statsbudsjettet og deltatt i høringer på Stortinget i Transport- og kommunikasjonskomiteen, i Energi- og miljøkomiteen, i Finanskomiteen og i Helse- og omsorgskomiteen.

Det er faktisk så mange områder hvor sykkel spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen; jo flere som sykler jo bedre miljø, klima og helse i befolkningen. Penger spares ved at det er billigere å bygge sykkelveier enn bilveier og det er billigere å at folk sykler enn å øke kapasitet på kollektivtransport. Mang av dere som sykler vet dette allerede, og vår oppgave også i 2024 er å fortsette å vise politikerne at det er smart å satse på sykkel. Les også vår respons på statsbudsjettet her.

Sommer = sykkel

Mange har syklet mye sommeren 2023. I juni syklet vi sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i Østfold for å markere sykkelens dag 3. juni, på Folkefest for å feire sykkelen – SyklistforeningenI juni lanserte vi vår nye portal SykkelNorge.no, som samler turer i hele Norge. Her finner du nyttig informasjon og inspirasjon for å planlegge fine sykkelturer for 2024, se SykkelNorge.no

Olav Fjeld Kraugerud og Ola Bustad fra Syklistenes Landsforening syklet med NRK i NRKs Sykkelsommer. Olav og Ola bidro til å lage NRK TVs sommerproduksjon sykling minutt for minutt, sammen med programleder Else Kåss Furuseth med flere. Mange av dere fulgte våre “behind the scene” oppdateringer på Instagram og Facebook undervegs. Nå har vi kommet oss et godt stykke inn i vintersesongen. Det er stadig flere som sykler om vinteren. En stor takk til dere! Vi har snakket mye om vintersykling i media og  vi har også delt en Facebook-post om tipsene her.

Kommunevalget 2023

I høst var det kommune- og fylkestingsvalg. Vi lanserte en verktøykasse for politikerne, hvor vi hjelper dem til å få fart på sykkelsatsningen i sine kommune. Vi gjennomførte en kartlegging av hvor sykkelvennlige partiene er. Nå er vi klare til  å samarbeide med by- og kommunestyrer landet rundt for bedre sykkeltilrettelegging den neste perioden. Vi har gitt utrykk for hva vi ønsker oss av nye by- og kommunestyrer ved flere anledninger, som i Oslo. Du kan lese våre synspunkter på den nye plattformen som Oslos nye bystyre akkurat har lagt fram her. Vi har også vært tydelig på forventinger til flere by og kommunestyrer, som dette innlegget i Adresseavisa av vårt lokallag i Trondheim og innlegg i Bergensavisa. Les om møtet mellom kommunestyret i Trondheim og Syklistenes Landsforening her.

Flere sykkelvennlige arbeidsplasser

Syklistenes Landsforening er den eneste i Norge som sertifiserer Sykkelvennlige arbeidsplasser. For at flere skal velge sykkel til jobb er det viktig med trygg og god sykkelparkering, garderobe og andre forhold på jobben. Vi hjelper bedrifter med å legge til rette for at ansatte sykler. I disse dager sluttfører vi et stort prosjekt for Klimaetaten i Oslo kommune. På halvannet år har vi kartlagt hvordan 103 kommunale virksomheter i Oslo legger til rette for aktive jobbreiser for de ansatte og brukerne. Over halvparten har fått pallplassering, men ingen fikk opp score. Her er det rom for forbedring, her kan du lese om ordningen, og se hvilken plassering de ulike virksomhetene fikk.

Mye nytt i sekretariatet til Syklistens Landsforening

2023 har vært et spennende år i sekretariatet til Syklistenes Landsforening. I mars kom jeg inn som ny generalsekretær, og begynte umiddelbart arbeidet med ny strategi. I oktober hadde vi landsmøte (det skjer annenhvert år) og vi kom ut av det med en godt forankret strategi for 2024 og 2025 og nytt styre. På landsmøtet ble det besluttet at Syklistenes Landsforening skal bidra mer inn i de viktige debattene i samfunnet og peke på syklingens rolle knyttet til folkehelse, bærekraftig fremtid, transport og mobilitet. Med et kompetent styre, engasjerte og kunnskapsrike medarbeidere gleder vi oss til å ta fatt på 2024. Syklistenes Landsforening er mer relevant og viktig enn noen gang før. Den infrastrukturen som bygges nå er viktig for hvordan de generasjoner som kommer etter oss beveger seg. Vi satser på sykkel.

Du som sykler bidrar.   Igjen, takk for den viktige støtten dere gir gjennom medlemskapet.

Vi ønsker vi alle medlemmer og støttespillere riktig god jul og et forrykende nytt sykkel-år i 2024. Vi gleder oss til alt som skal skje😊

Beste hilsen, Eline Oftedal, generalsekretær Syklistenes Landsforening.