Etablerte hjertesoner rundt skolene kan gjøre det tryggere og enklere for barn å gå og sykle til skolen. Med mindre bilkjøring i nabolaget, blir ungene mer selvstendige.
Barn som rører seg på egenhånd i nærmiljøet, uavhengig av voksne, har bedre forutsetninger for å utforske verden. Unge som er lommekjente, føler større tilhørighet og tar oftere del i felleskapet der de bor.
På noen få generasjoner er barns mobilitet dessverre blitt mer avhengig av foreldrene, og de går og sykler mindre enn før.
Hjertesoner, med ekstra trygge trafikkmiljøer rundt skoler og barnehager, er et steg på veien for å endre på dette. Tiltakene duger også ved idrettsplasser, parker, boligområder og andre steder der mange barn beveger seg.
Konkret består hjertesonearbeid av både små og store tiltak. De tilpasses miljøet og mulighetene som finnes på hvert enkelt sted. Arbeidet involverer skoleledelsen, foreldrene og kommunen.
Helt sentralt er fysiske tiltak, som gir barna tilgang på trygge gater der de kan bevege seg uten å bli påkjørt av voksne. Supplerende tiltak kan f.eks. være følgegrupper, sykkeldager og klassekonkurranser.
Hjertesoner i nærmiljøet
• kan gi mindre biltrafikk
• kan gjøre det tryggere å gå og sykle til skole, venner og aktiviteter
• kan gjøre foreldre bevisste på hvordan deres reisevaner påvirker bevegelsesfriheten og helsen til barna
Vær oppmerksom på at
• holdningsarbeid alene virker dårlig og blir fort glemt
• det bør følge med ressurser til fysiske tiltak når hjertesoner skal etableres
• de ulike bidragsyterne har ulike forventinger og det kan være krevende å koordinere innsatsen
• eventuelle droppsoner bør plasseres så langt unna skolen som mulig